![]() |
|||||||||||
NS 6513 (uit 1887)
|
|||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Tussen 1880 en 1889 bouwde de Duitse fabrikant Hohenzollern A.G. für Lokomotivbau drie rangeerlocomotieven voor de Staatsspoorwegen (SS). Hohenzollern A.G. für Lokomotivbau verkocht standaardmodellen van stoomlocomotieven voor gebruik in Duitsland en daarbuiten. De Staatsspoorwegen bestelde het kleinste type en dit type had de naam 'Victor'. De fabriek heeft meer dan honderd Victors gebouwd. De drie locomotieven kregen bij de SS de nummers 601 t/m 603. Na deze drie locomotieven bouwde de werkplaats van de Staatsspoorwegen in Tilburg nog negen locomotieven. De laatste locomotief van deze serie werd in 1902 geleverd. Zo ontstond de serie 601 t/m 612. In 1914 werden acht locomotieven voorzien van een vacuümrem, stoomverwarming en tramkoppelingen om reizigerstrams te rijden op de tramlijnen tussen Ede en Wageningen en op de lijn Gouda – Schoonhoven. Ze werden ook op de lijnen van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij in Friesland ingezet. De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en de Staatsspoorwegen (SS) waren bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) door eerdere fusies en het overnemen van de exploitatie van andere spoorbedrijven de grootste spoorvervoerders in Nederland. De bedrijven concurreerden hevig met elkaar, maar vanwege de oorlogsdreiging werden beide spoorbedrijven tijdens de oorlog onder militair gezag geplaatst. Vanwege de tekorten door de oorlog richten de HSM en SS per 1 januari 1917 een nieuw samenwerkingsverband op: de Nederlandsche Spoorwegen (NS). Onder het nieuwe samenwerkingsverband werkten de bedrijven nog beter samen. In 1921 werd al het spoorwegmaterieel omgenummerd naar nieuwe nummerschema's van de NS. Vanaf eind jaren '20 begon NS met het invoeren van haar eigen huisstijl op het materieel om zo de verschillende huisstijlen te vervangen. Er werd gekozen om alle treinen donkergroen te schilderen. NS koos voor een donkere kleur, zodat de treinen minder vies werden. Na de oorlog kregen de treinen en trams hevige concurrentie van bussen, personenauto's, fietsen en vrachtwagens. Andere kleinere, nog bestaande spoorbedrijven lieten vanwege de verliezen hun exploitatie overnemen door de NS. Per 1 januari 1938 werden alle vervoerders waarvan NS de exploitatie verzorgde geheel gefuseerd en was NS nog het enige spoorbedrijf dat op het hoofdspoor reed. Op de tram- en lokaallijnen reden nog wel andere bedrijven. De locomotieven SS 601 t/m 612 werden vernummerd naar de NS 6501 t/m 6512. De serie NS 6500 heeft op de tramlijn Ede - Wageningen samen gereden met de 'dikke' rijtuigen van de serie C421 t/m C427, C431 t/m C434 en BC451 t/m BC458. De 'dikke' rijtuigen BC423, BC425 en BC455 behoren tot de collectie van de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. In de jaren '30 liet NS al zijn twaalf stoomlocs van deze serie slopen. De laatste werd in 1937 gesloopt. Vanwege de historische relevantie van het loctype besloot de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik zelf een dertiende exemplaar te reconstrueren. De locomotief die gebruikt zou worden, werd in 1976 door de Duitse Museumbahn Aschaffenburg aangeboden. De locomotief is van hetzelfde standaardtype 'Victor' en door dezelfde fabrikant gebouwd. De loc is in 1887 gebouwd en loopt qua bouwjaar dus gelijk met de eerste drie exemplaren van de originele serie. In 2006 werd in Hoorn begonnen om de locomotief te restaureren naar de NS 6513, een fictieve doornummering van de originele serie. In 2017 werd de restauratie afgerond en werd de NS 6513 de oudste rijdende (stoom)locomotief in Nederland. De 6513 is geschilderd in de kleuren van de Staatsspoorwegen, maar heeft al wel zijn NS-nummer dat hij in 1921 gekregen zou hebben. Zo hebben de 6500'en van NS eruitgezien tijdens de overgang van de Staatsspoorwegen naar de Nederlandsche Spoorwegen. De NS 6500'en werden later voorzien van de NS-groene huisstijl. Hiermee is de 6513 uniek, omdat de locomotief niet geheel voorzien is van een huisstijl en nummering van één bedrijf. De 6513 kreeg ook tramkoppelingen, net zoals de 6500'en die in de tramdiensten hebben gereden. Tot de indienststelling van de NS 6513 was de 14 jaar jongere NS 8107 van de Museum Buurtspoorweg de oudste rijdende (stoom)locomotief in Nederland. Omdat de 6513 zelf niet in Nederland heeft gereden, heeft de locomotief geen status gekregen in het Nationaal Register Railerfgoed. |
|||||||||||
De NS 6513 en de HTM 8 staan in Hoorn. Bello Festival 2025, 4 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6513 is met een stam Oostenrijkse rijtuigen en de 2454 van de Stichting 2454 CREW onderweg vanuit Hoorn richting Wognum-Nibbixwoud. Bello Festival 2025, 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6513 is met een goederentram bestaande uit de O.G. E102, EDS 85, N.H.T.M. 21, N.H.T.M 38, NTM E67, NTM F63, NTM E128, NTM E134 en de NTM K9 vanuit Wognum-Nibbixwoud naar Hoorn. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 is met LTM 26, Blokkendoos mC 9002 'Jaap' en een paar Oostenrijkse rijtuigen onderweg naar Wognum-Nibbixwoud. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 en de LTM 26 naast elkaar op station Wognum-Nibbixwoud. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 en de NS 7853 'Navizence' van de Museum Buurtspoorweg staan in Medemblik. 6 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 6513 en de MBS 8107 zijn met een lange goederentrein onderweg van Haaksbergen en Halte Zoutindustrie naar Boekelo. De 6513 (uit 1887) en de 8107 (uit 1901) zijn de twee oudste rijvaardige locomotieven in Nederland. MBS Najaarsstoomdagen 2024, 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Even later rijdt de combinatie rijden langs een paar boederijen tussen Haaksbergen en Halte Zoutindustrie. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de stoomlocomotieven. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 6513 rijdt met een korte reizigerstrein langs de Geukerdijk richting Haaksbergen. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 6513 rijdt met goederenwagons en met rijtuigen achterop rijden tussen Haaksbergen en Halte Zoutindustrie onderweg naar Boekelo. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De combinatie vlak voor de overweg aan de Goorseveldweg. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De combinatie over de overweg aan de Goorseveldweg. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 6513 en de MBS 7853 zijn zojuist met een korte reizigerstrein uit Boekelo vertrokken. Op de foto rijden de locomotieven langs het inrijsein van het station. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 6513 rijdt met een reizigerstrein door de weilanden en passeert bijna de Goorseveldweg richting Boekelo. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de kleine locomotief. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6513 is zojuist met een leuke korte goederentrein uit Boekelo vertrokken en is opweg naar Halte Zoutindustrie. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De trein rijdt langs een historische telefoonpaal. Deze palen zijn langs het traject geplaatst tussen Boekelo en Halte Zoutindustrie. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 rangeert bij Halte Zoutindustrie om de goedernwagons heen. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6513 vertrekt met de twee wagons uit Halte Zoutindustrie terug naar Boekelo. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de locomotief uit 1887. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De combinatie iets verder op. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 6513 en 8 rangeren om later deel te nemen aan de locomotievenparade. Bello festival 2024 (inclusief locomotievenparade), 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc NS 6513 uit 1887 deed mee aan de locomotievenparade. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 6513 rangeert in Hoorn naar de achterkant van de reizigerstrein waar de GS 18 zojuist mee is vertrokken. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 komt met drie rijtuigen en de GS 18 binnengereden. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Aan het begin van de dag staan de NS 6513 met daarachter de MBS 8107 en Sik 288 met daarachter NS 7742 (Bello) voor de werkplaats in Hoorn. Bello Festival (by Night) van de SHM, 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 met daarachter de MBS 8107. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6513 rangeert in Hoorn. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De loc neemt 'water in' naast de werkplaats in Hoorn. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 en Sik 361 te Hoorn. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 vertrekt onder toeziend oog van vele enthousiastelingen met een goederentrein met achterop NTM Rijtuig 205 en ZVTM Rijtuig 8 uit Hoorn. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 met de twee reizigersrijtuigen en een sleep goederenwagons te Wognum. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het vertrek uit Wognum richting Hoorn. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 komt met een goederentrein
met achterop NTM Rijtuig 205 en ZVTM Rijtuig 8 aan bij station Medemblik. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 tijdens het omlopen in Medemblik. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het water innemen te Medemblik. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 is weer aan de ZVTM Rijtuig 8 en rijtuig NTM Rijtuig 205 en een sleep goederenwagons gekoppeld. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het vertrek uit Medemblik. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Onderweg zijn nog een paar extra goederenwagons aangehaakt waarna de trein hier binnenkomt op station Hoorn. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 rijdt met een reizigerstrein en twee goederenwagons langs het Oosteind in Opperdoes, vlak voor de overgang met de N210. Bello Festival (by Night) van de SHM, 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 komt met een reizigerstrein en een paar goederenwagons aan bij station Twisk. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het vertrek vanuit Twisk richting Wognum. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 is aan het einde van de dag weer teruggekomen in Hoorn. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De loc wordt netjes schoon gepoetst. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Van links naar rechts: de NS 7742 (Bello), de NS 8107 van de MBS en de 6513 tijdens het Bello Festival by Night. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 staat in de werkplaats in Hoorn. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 in de werkplaats in Hoorn. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||